نان بی‌کیفیت سر سفره مردم/ تنور نان خشکی‌ها داغ است خبر(همه چیز از همه جا)
.:: Your Adversing Here ::.
? ?

نان بی‌کیفیت سر سفره مردم/ تنور نان خشکی‌ها داغ است

مردم این روزها در حالی با افزایش قیمت نان مواجه شده اند که همچنان شاهد پخت نانهای بی کیفیت در نانوایی ها هستند این درحالی است که دیگر حتی صدای وعده افزایش کیفت نان نیز به گوش نمی رسد. 

به گزارش مهر، یکی از دغدغه های مهم مردم استان کرمان کیفیت نامرغوب نان در شهرهای مختلف این استان است بطوریکه در اکثر نانوایی های کرمان نانهای قطور و بی کیفیتی پخت می شود که از کمترین کیفیت نیز برای مصرف کنندگان برخوردار نیست.

طی هفته گذشته کیفیت نان در استان کرمان همزمان با سایر استانهای کشور افزایش یافت اما علیرغم اینکه از زمان سه استاندار اخیر کرمان افزایش کیفیت نان به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده بود و حتی برخی از مسئولان و مدیران رده اول استان در ساعات مختلف روز و حتی قبل از پخت صبحگاهی در نانوایی ها حضور می یافتند و علل بیکیفیتی نان را بررسی می کردند اما در نهایت هیچ یک از این اقدامات به نتیجه نرسید و مردم هر چند نان را نسبت به قبل از طرح هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت چند برابری می خرند اما هیچ بهبود وضعیتی در کیفیت این نانها نمی بینند.

این درحالی بود که یکی از شعارهای اصلی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بهبود وضعیت نان و اصرافی بود که در این زمینه مطرح می شد، با گران شدن نرخ نان هر چند مصرف کنندگان به دلیل هزینه بالا از خرید بیش از اندازه نان خودداری می کنند اما به دلیل بی کیفیتی آن در نانوایی های استان کرمان همچنان بخش عمده ای از نان پخت شده در استان کرمان روانه نان خشکیها می شود و همچنان نانهای بی کیفیت تنور نان خشکی ها را داغ نگه داشته است.

نان کرمانیها همچنان بی کیفیت است/ مسئولان نظارت کنند

نکته قابل توجه اینکه دیگر بازدیدهای مسئولان و جلسات بهبود کیفیت نان نیز انجام نمی شد و نانواییها به حال خود رها شده اند و هر از چند گاهی بازدیدهای متداول از آنها صورت می گیرد که هیچ تاثیری در کیفیت نان نداشته است.

آنچه که طی سالهای اخیر در استان کرمان روی داده است افزایش قارچ گونه نانواییهای آزاد پز در استان بود که پس از آزاد شدن قیمت نان دیگر نام آزاد پز نیز بر آنها بی معنی شده است.

این نانوایی ها که اکثرا در آنها اصول ابتدایی پخت نان رعایت نمی شود هم اکنون بیشترین مشتری را در استان کرمان به خود اختصاص داده اند اما در نهایت نانی خمیر و یا سوخته را به مردم تحویل می دهند و مصرف کننده نیز به ناچار از قسمتهایی از نان را استفاده می کند که خمیر نشده و بخش عمده ای از این نانها نیز روانه نان خشکی ها می شود. 

نانواها دلیل اصلی را آرد بی کیفیت می دانند

ادامه این روند در کرمان موجب دور ریختن سرمایه ملی به دلیل سهل انگاری در پخت نان در کرمان می شود اما نباید این نکته را نیز فراموش کرد نانواهای کرمانی نیز دلیل اصلی بی کیفیتی نان در این استان را آردهای بی کیفیتی می دانند که به استان کرمان ارسال می شود.

حقیقت این است که گندم تولیدی در استان کرمان کفاف نیاز مردم استان را نمی کند و در نهایت هر ساله بخش قابل توجهی از نیاز استان با واردات گندم از سایر استانها به خصوص استانهای غربی کشور تامین می شود این درحالی است که به نظر می رسد گندم با کیفیت به برخی استانهای دیگر کشور ارسال می شود و درنهایت گندمی که به کرمان فرستاده می شود از کیفیت مطلوبی برای پخت برخوردار نیست.

در کنار این واقعیت نباید از نظر دور داشت که عدم رعایت اصول پخت نیز هم اکنون به یکی از مهمترین دلایل بی کیفیتی نان در کرمان تبدیل شده است.

شیوه پخت و نوع نانی که به صورت مرسوم در کرمان طبخ می شود را می توان در کشور در نوع خود بی نظیر دانست زیرا اصولا نوع نانی که در کرمان پخت می شود به گونه ای است که موجب بی کیفیتی نان می شود و تنها نانواهای ماهر و آموزش دیده می توانند از عهده پخت چنین نانی برآیند اما با بررسی نانواییهای کرمان اکثر افرادی که در این مکانها به کار مشغولند پس از آموزشی مقطعی و بی اثر وارد این حرفه شده اند و در نهایت موجب بی کیفیتی و نامرغوبی نان در کرمان می شوند.

مردم کرمان از بی کیفیتی نان می گویند

در این خصوص خبرنگار مهر با حضور در نانواییهای کرمان نظر مردم را جویا شد، محمد صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: طی سالهای اخیر شاهد افزایش قیمت نان هستیم و در ابتدا دلیل این امر نیز صرفه جویی در مصرف نان و افزایش کیفیت عنوان شد، در حقیقت قرار بود این افزایش قیمت در بخش ارتقاء کیفیت نان هزینه شود اما نه تنها اینگونه نشد بلکه سیر صعودی قیمت نان ادامه یافت اما کیفیت کمتر شد.

این شهروند کرمانی افزود: در کمتر شهری از کشور نوع نانی که در کرمان ارائه می شود در بازار عرضه می شود بلکه سعی شده به گونه ای نان طبخ شود که کمترین میزان پرت مصرفی را داشته باشد و مردم نیز از آن راضی باشند اما در کرمان از گذشته نان تافتون به مردم عرضه می شد و متاسفانه اکثر نانواها نیز نان بی کیفیت به مردم تحویل می دهند.

وی ادامه داد: برای خرید نان نسبتا مرغوب مجبورم به مناطق مختلف شهر بروم و در نهایت نیز نان مطلوب را در یافت نمی کنم.

تنورهای کوچک فلزی و نانواهای کم تجربه

صادقی افزود: اکثر نانواییهای کرمان با استفاده از تنورهای کوچک فلزی که زمانی در خانه ها از آنها استفاده می شد نان را طبخ می کنند و افرادی که در این نانواییها کار می کنند نیز اکثرا جوان و فاقد تجربه لازم هستند.

مهین دخت اسفندیاری نیز به خبرنگار مهر گفت: عملا با افزایش قیمت نان سنگک که کیفتی بهتری نسبت به سایر نانهای کرمان داشت بسیاری از افراد دیگر توان تهیه این نوع نان را ندارند زیرا قیمتی معادل 600 تومان را پیدا کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر مردم توقع دارند با افزایش بهای نان، نان با کیفیت تری را تحویل بگیرند اما در اکثر نانواییها به اصطلاح نمی گذارند حتی خمیر نان آماده طبخ شود و با جوش شیرین نان را به مردم تحویل می دهند و در بسیاری موارد نیز دیگر به خود این زحمت را هم نمی دهند.

این زن خانه دار کرمانی افزود: به طور متوسط در هر روز چهار عدد نان خریداری می کنم که از این تعداد عملا یک نان غیر قابل مصرف و بقیه نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و هر بار هم که به نانوا مراجعه می کنیم بی کیفیتی آرد را بهانه نامرغوبی نان می کند.

اسفندیاری افزود: با افزایش قیمت نان به خصوص در خانواده های پر جمعیت هم اکنون بخش قابل توجهی از هزینه خانواده به خرید نان اختصاص یافته است اما آیا در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تنها هدف گرانی نان بود آیا در ابتدای طرح مسئولان از افزایش کیفیت نان و حذف آردهای نامرغوب و برخورد شدید با نانواییهای متخلف سخن نمی گفتند؟

وی افزود: نان بخش اصلی غذای ایرانی ها را تشکیل می دهد و باید فکری به حال کیفیت نان در استان کرمان شود.

یک شهروند دیگر کرمانی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: کیفیت نان در استانهای مجاور کرمان بسیار مطلوب تر از شهر کرمان است این درحالی است که کیفیت نان در کرمان نیز نسبت به شهرستانهای دیگر استان بسیار با کیفیت تر است.

بی کیفیتی نان در شهرستانها غیر قابل تصور است

وی افزود: در برخی از شهرستانهای استان وضعیت کیفیت نان به قدری نامطلوب است که باعث تعجب مسافران می شود اما مردم این شهرستانها به تهیه این نانها عادت کرده اند.

وی گفت: به نظر می رسد نوع نانی که به مردم ارائه می شود باید تغییر کند مثلا نان لواش مورد توجه مردم کرمان است اما نانوایی های محدودی این نان را ارائه می دهند و یا اینکه بسیار بی کیفیت نان را طبخ می کنند این امر در خصوص نان بربری هم صدق می کند.

نسبت گرانی نان با نسبت افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان قابل مقایسه نیست

سید علی موسوی افزود: نان هفته گذشته گران شد و دلیل آن هم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم عنوان شد اما نسبت گرانی گندم تضمینی و نسبت افزایش نرخ نان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی افزود: گندم کاران با توجه به گرانی هزینه های تولید همچنان با مشکل مواجه هستند این درحالی است که خرید تضمینی از 395 تومان به 420 تومان رسید این افزایش را به هیچ وجه نمی توان با افزایش نرخ نان مقایسه کرد.

موسوی اضافه کرد: هم اکنون نان را در کرمان گران اما بی کیفیت می خریم و این مسئله قابل قبول نیست چرا که اصل بر افزایش کیفیت نان بود نه اینکه اینقدر نان را گران کنیم که کم خریداری شود.

به نظر می رسد با شرایط موجود بر کیفیت نان در استان کرمان و بی توجهی نانواهای استان کرمان به کیفیت نان مسئولان باید فکری اساسی به حال قوت لایموت مردم کنند هر چند که کیفیت آرد در کرمان در مقایسه با برخی استانها پائین است اما نقش اساسی در پخت نان را کارگران نانواییها دارند که به خصوص پس از افزایش نرخ نان بی نظر می رسد این امر بسیار کم رنگ شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نويسندگان : امیرحسین زینلی
  • تاريخ: یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:نان,

  • khabarfarsi

    امیرحسین زینلی

    khabarfarsi

    http://khabarfarsi.loxblog.com

    خبر(همه چیز از همه جا)

    نان بی‌کیفیت سر سفره مردم/ تنور نان خشکی‌ها داغ است

    خبر(همه چیز از همه جا)

    ایمیل:amir_rko1995@ymail.com خــــــــبـــــــــر(هـــــمــــــه چــــیـــــز از هــــمـــــه جــــــا)

    خبر(همه چیز از همه جا)